Има ли помашки език?

Имали помашки език ?

Скандал: Главно мюфтийство обяви – в България има помашки език, различен от българския

Според Главно мюфтийство в България има помашки език, който е различен от българския. Освен това има и помашки етнос. Това става ясно от анонимна анкета, разпространявана сред мюсюлманите в страната по инициатива на Главно мюфтийство.
Анкетата бе обсъдена и одобрена от мюфтии на Съвещателен фокус-семинар, провел се в хотел „Сарай“ в Драгиново в началото на юни. Информацията получава по-голяма гласност едва няколко месеца по-късно заради затворената система във вероизповеданието и почти конспиративните действия на някои от духовниците.
Анкетата е подготвена от Националния изследователски център по теология и култура към Висшия ислямски институт, където се подвизава разследваният преди години за
проповядване на радикален
ислям Ариф Абдулах. Допитването е под наслов „Анкета сред мюсюлманите в България“ и е представено на форума от доц. Ибрахим Ялъмов, автор на фундаменталното изследване „История на турската общност в България“.
Ариф Абдулах е един от основните докладчици на семинара , като темата е ключова: “Ислямския принцип „Повеляване на доброто и възбраняване на порицаваното“.
В духа на тази беседа са и много от въпросите в анкетата. Съставителите на анкетната карта отбелязват: “Въпросите в тази анкета са свързани с изследване на социално икономическото положение, етническо самосъзнание, религиозно положение, културните интереси и политически склонности на мюсюлманите в Република България“.
Още във въпрос 6 авторите на анкетата хващат бика за рогата: “По етнически произход Вие се определяте като:1. Турчин, 2. Помак, 3. Ром. И за да не губят темпо във въпрос 7 питат: “Вашият майчин език е?.Възможните отговори са :

1. турски,

Efekt 2

2. помашки,

3. ромски.

Забележете – за български и дума не става, тоест, ако си мюсюлманин, не можеш да си българин!
Навлиза се и в съкровени детайли
като :На какъв език се говори във Вашето семейство. Един от възможните отговори е „помашки“.
Непривично за религиозна институция, от Главно мюфтийство проявяват настойчив интерес към етническото самосъзнание на респондентите. Има въпроси като: “Как според Вас се променя етническото самосъзнание на малцинствата в демократичния преход?“ или „Как според Вас се променят турските национални чувства на мюсюлманите в демократичния преход? Забележете – акцентът е върху „национални чувства“. Удар в десетката е въпросът: Коя страна приемате за Ваше отечество: България или Турция?
Любопитството към съкровени теми е впечатляващо. Това проличава от въпроса: “Вашето име е: 1. турско-арабско, 2. българско, 3. друго“ и уточняващият въпрос: „Каква е причината според Вас част от мюсюлманите в България да използват български имена?
Главно мюфтийство също така се интересува от въпроси дали мюсюлманите в България се смущават при изучаването на българска история в училищата и дали те имат желание държавата да финансира религиозни школа.
Като капак Главно мюфтийство, институция, отделена по Конституция от държавата, се интересува за кого биха гласували на евентуални избори респондентите. Съпътстващ е въпросът за това, коя е партията, която защитава правата и свободите на малцинствата. Като първа възможна опция е посочено
Движението за права и свободи
Двигател на проявената от Главно мюфтийство инициатива за анкетиране на мюсюлманското население е Ариф Абдулах. Името му нашумя със скандалите около насаждането на радикален ислям в Смолянско преди години. Демонстрация бе носенето на фереджета в смолянско училище. В същност това бе върха на айсберга на фундаменталисктата дейност на ръководената от него Организация за ислямско развитие и култура.
Кой е Ариф Абдуллах? Роден е в Смолян през 1974 г. Завършва спортно училище в Чепеларе. Специалността му е ски бягане. Заминава за Йордания, където получава магистърска степен по тълкуване на Корана. Готви докторат по философия. Основател и председател на Организацията за ислямско развитие и култура от нейното създаване през 2004 г.

Става един от влиятелните духовници в Средните Родопи.
Основната теза, която защитава Абдуллах е, че в България има ислямофобия.

Отрича да
проповядва ислямски фундаментализъм
Въпреки това не крие, че подкрепя и насърчава многоженството и носенето на забрадки. Организира семинари, за които казва: Разяснаваме как точно да се разбира религията в европейските условия, в позицията на малцинство, в която се намират мюсюлманите в България.
Религията е сила, споделя открито Ариф Абдуллах. Той директно призовава младите мюсюлмани да спазват законите на Шериата – мюсюлманското право. На семинари и лекции се канят влиятелни представители на мохамеданската религия.
„Няма нищо незаконно в нашата дейност. Ние сме за плурализъм. Влизайки в Европа трябва да уважаваме различията“, казваше проповедникът преди Окръжният съд в Смолян да забрани организацията му.
Източник: faktor

Loading...

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.